Oostenburg






Dit woningblok in de Oostenburgermiddenstraat is opgeleverd in 1853 en is gebouwd door de Vereniging ten behoeve van de Arbeidersklasse , naast Salerno de eerste woningbouw club, opgericht door Liberale heren. (Sociaal Democraten bestonden nog lang niet.)

Het is hiermee een van de eerste sociale projecten (naar Engels voorbeeld) in Amsterdam . (Planciusstraat in 1852 was eerste )

Luchtfoto Oostenburg, omstreeks 1970
Nederlandse Scheepsbouw Mij, Oostenburg, Van Gendthallen op de achtergrond,1930
Tewaterlating Phobos, NDSM, Conradstraat, ca. 1926, collectie Stadsarchief
Verbouwing Oost-Indisch Pakuis,  Oostenburgerpark, 1997, foto's Walter Swaans

Het Oost-Indisch Pakhuis werd in 1720 gebouwd als ‘Het Nieuwe Magazijn’ , oftewel het Swaare Pakhuis van de VOC.   Het fungeerde als opslag voor salpeter, suiker, katoenen garens, tabak, koffie en op de binnenplaats werfhout. ‘Swaar’ omdat de muren wel 70cm dik waren en ‘bekwaam eeuwen te staan’. Precies een eeuw later toen de VOC failliet was, werd het eigendom van de Marine. Het werd grondig verbouwd, het middenstuk verdween en er kwamen betonnen vloeren.  Later werd het voor Werkspoor o.a. een stelplaats voor treinen en in 1996 verkocht als particulier vastgoed. Er kwam een geheel nieuwe houten dakopbouw op en het werd verbouwd tot appartementencomplex. Voor de uitgebreide geschiedenis, de talloze bijnamen en de nog geheel andere functies van het monumentale gebouw zie de website: Pakhuis Oostenburg, 300 jaar bewogen geschiedenis

Verbouwing Pakhuis Oostenburg. Het Oost-Indisch Pakuis heet sinds 1997 Pakhuis Oostenburg. Het voormalige pakhuis van de Vereenigde Oostindische Compagnie kreeg in 1997 een woonbestemming. Foto's Wabien Manschot.

Sloop Rijkskledings magazijn Oostenburg, op de achtergrond Pakhuis Oostenburg, 1984, foto Cary Markerink




















Werkspoor, Oostenburgergracht, 1900
Werkspoormuseum, Oostenburgergracht, 1996, foto Walter Swaans
Het Wiener-complex, Oostenburgervoorstraat, 2010. Hier was tot 2000 de machinefabriek van de Fa. Wiener gevestigd. Het was een gemeentemonument maar werd toch in 2013 gesloopt. Er kwamen woningen voor in de plaats en op de hoek van de Oostenburgergracht zit nu Frank's Smokehouse en restaurant.

Koffiehuis 't Hoekje, Oostenburgermiddenstraat, foto Ger Roowaan

Oostenburgermiddenstraat, jaren '50, foto Fam. Roowaan

Oostenburgergracht, Oostenburg, foto Ger Roowaan
'Tuffie wippen!' Vrachtwagen van Gend en Loos, Oostenburgergracht, 1957 

Nieuwe Oostenburgerdwarsstraat

Touwbaan op Oostenburg

Oostenburgergracht, hoek Conradstraat, rond 1970
Videotheek, Oostenburgergracht, 1997, foto Walter Swaans
Nieuwe Oostenburgerstraat, 1996, foto Walter Swaans
Oostenburgerpark, 1997, foto Walter Swaans

Oostenburgerpark, rond 1990, foto's Ger Roowaan

De Kogelbron in het Oostenburgerpark. Het kunstwerk is van  de Duitse kunstenaar Christian Tobin. Door de kracht van het water blijft de ronde steen als het ware op de fontein drijven. Met de hand kan de steen aan het draaien gebracht worden.



Oosterpark, 2020, foto Tony Telson

Stork Werkspoor vanuit Oostenburger Middenstraat, 2000, foto Cary Markerink

Kraan Stork, Oostenburgerdwarsvaart, 1997, foto Wabien Manschot
Stork terrein, Oostenburg, 1995,  foto Walter Swaans
Van Gendthallen, 2012

Oostenburgerdwarsstaat, 1995
Oosterspeelplaats, Oostenburg, 1950
Verbouwing, Oostenburg, 1994, foto Walter Swaans
Uitzicht op Oostenburg, Conradstraat, 1995, foto Walter Swaans
Zicht op Dijksgracht, Storkterrein, 1995










De Bandenboot van Robert Jasper Grootveld, Touwbaanpark, 1992, foto Ron Teunissen.

Op de foto links hieronder de Bandenboot op zijn huidige plek.

Nieuwbouw Nieuwe Oostenburgerstraat hoek Oostenburgerdwarsstraat, 2020, foto Wabien Manschot
De nieuwbouw op de linkerfoto staat links van dit huisje aan de Touwbaan, 2020, foto Wabien Manschot





Van Gendthallen. Presentatie boek over Werkspoor door burgemeester Job Cohen, 2002, foto's Henry Kloostra

Expositie in de Van Gendthallen, 2004, foto's Anke Brugman

De Werkspoorhal

In 2001 werd de Werkspoorhal tot Rijksmonument verklaard, gelukkig behouden dankzij de actie van de werkgroep Stork in de jaren 90. Dit industriële monument van de voorbije glorie van grootschalige machinebouw startte in 1826 als reparatiewerkplaats voor stoommachines maar ontwikkelde zich al snel tot de Koninklijke Nederlandse Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel, in 1827 opgericht door Paul van Vlissingen. Rond 1850 was ze zelfs de grootste machinefabriek van Nederland en werd uitgebreid met de Van Gendthallen. In 1913 verhuisde een deel naar Zuilen en later naar de Cartesiusweg langs het Amsterdamrijnkanaal. Op Oostenburg begon men zich toen te richten op het bouwen van enorme scheepsmotoren, het maken voor rompen voor Fokker, carrosserieën voor autobussen, radiotelescopen en later de eerste experimenten met ultracentrifuges voor uraniumverrijking. (Zie op Wikipedia een prachtige reeks foto’s van alle producten van Werspoor).  In de jaren 50 werkten er zo’n 5000 man. In 1954 fuseerde het bedrijf met Stork en later verdween de naam Werkspoor uit het concern. In 2020 is de hal volledig gestript en zal worden omgebouwd tot een mix van horeca en detailhandel.

Een gestripte Werkspoorhal, Oostenburg, 2020, foto's Wabien Manschot


In 2013 verscheen De Tostifabriek naast Roest aan de VOC kade.

"De Tostifabriek was een levende installatie over het wonder dat vooraf gaat aan het voedsel op je bord." Zo staat op de website van de Tostifabriek te lezen. Aldaar ook een mooi filmpje over dit project.



Jacob Bontiusplaats, 2014, foto Aart Wevers
Roest, Jacob Bontiusplaats, 2020, foto Wabien Manschot

Werkspoorhal

Willem Parelstraat, Oostenburgervaart, 1992, foto Ron Teunissen









Bouw parkeergarage Oostenburg, 2019, foto Wabien Manschot









INIT gebouw Oostenburg, 2021, foto Heleen Verschuren